Silniki gier i biblioteki 3D/2D skryptowalne w Pythonie

Python jako język skryptowy pojawia się w licznych silnika i bibliotekach do tworzenia gier i ogólnie - aplikacji wykorzystujących 2D i 3D. Oto szybki przegląd silników i bibliotekach posiadających interfejs w Pythonie.

Silniki na wolnych licencjach:

  • Allegro: biblioteka do tworzenia gier 2D, wolna licencja zlib, wieloplatformowa
  • Blend4Web: framework do wyświetlania grafiki 3D w przeglądarce
  • Blender Game Engine: połączenie Blendera z silnikiem gier napisanym w C++ i skryptowalnym w Pythonie
  • Cocos2d: framework do tworzenia gier i aplikacji graficznych. Implementacja dla Pythona działa na OS X, MS Windows i Linuksie (inne implementacje obejmują też systemy mobilne)
  • Delta3D: framework gier, symulatorów i aplikacji graficznych na licencji LGPL
  • Kivy: Pythonowy framework z opcją skryptowania we własnym języku kv. Działa na desktopie i systemach mobilnych
  • Panda3D: Silnik 3D na licencji BSD
  • Ren'Py: silnik do tworzenia powieści wizualnych
  • Spring Engine: silnik do tworzenia gier strategii czasu rzeczywistego (RTS)
  • Horde3D: silnik gier 3D interfejsem w Pythonie
  • Irrlicht: wieloplatformowy silnik z interfejsem w Pythonie
  • Godot: silnik 3D i 2D skryptowalny w GDScript - języku bardzo podobnym do Pythona, ze statycznym typowaniem

Stare silniki:

  • Python-OGRE 3D: interfejs do silnika Ogre 3D
  • PyGame: starzejąca się platforma do tworzenia gier w Pythonie w oparciu o biblioteki SDL
  • Crystal Space: framework do tworzenia gier 3D

Silniki własnościowe:

  • BigWorld: Windows, Linux, konsole
  • id Tech 5: Silnik firmy id Software
  • Shard 3D: Silnik gier firmy Spinor
  • Unity: popularny silnik gier, skryptowalny w Boo - języku podobnym do Pythona

Oprócz silników i zestawów bibliotek w Pythonie dostępne są interfejsy do różnych mniejszych bibliotek, czy np. bezpośrednio na OpenGL (np. kontrolki w PyQt). Na YouTube można znaleźć wiele wideotutoriali dotyczących popularnych otwartych silników gier (RenPy, Blender Game, Kivy i inne).

RkBlog

Tworzenie gier w Pythonie, 24 April 2016

Comment article
Comment article RkBlog main page Search RSS Contact